SHOWS;
upcoming PHK18 #15: THE GREAT WALL 2018
Festive opening Sunday, June 17th, 2018 > 3 – 6 PM
Opening speech by Jasper van der Graaf
MURALS Inc.is a consultancy and production agency for contemporary murals. The initiative has proven itself in a short time as an essential platform that provides insight into the world of contemporary mural painting. Currently, we selected 47 muralists based on quality, originality, diversity, and suitability for its destination. All artists are specialized in applying murals for living spaces: for the inside or outside of your home, office space, and (semi) public areas.
On Sunday 17 June the opening of PHK18 #15 will take place: THE GREAT WALL. Over de course of the last couple of weeks, 16 muralists from our database applied their murals on the walls in our gallery PHK18.
PHK18 is a space for contemporary art and relates to a work environment focused on architecture. PHK18 is located in the geographical heart of Rotterdam and has a space of almost 1000 m2 including a patio. Due to the exciting layout, high ceilings and beautiful walls, visitors can experience the murals as intended: within a lively context.
On MURALS Inc.and PHK18, one will find all information about all possibilities.
On Instagram,one can view hundreds of top murals in a glance of an eye.
Working on the Mural for the exhibition,THE GREAT WALL, PHK18 GALLERY, Rotterdam, 2018
B IS FOR BIRD, 2018
Museum Kranenburgh, Bergen
Lisa Couwenbergh, “Night” olieverf op canvas, 130 x 130 cm, 1984
Een tentoonstelling samengesteld door Hanne Hagenaars, met werk van Lucebert, Lisa Couwenbergh, Daan van Golden tot en met Emo Verkerk en Danielle van Ark, naast oude tekeningen en gravures over de relatie tussen de mens en zijn vriend met veren.
KINK, DRENTS MUSEUM
In oktober 2013 was het Tekenkabinet voor het eerst te gast in KunstSalon Assen in haar vorige onderkomen aan de Vaart, op uitnodiging van Rudy Lanjouw, destijds deelnemend kunstenaar. Inmiddels 5 jaar later is het Tekenkabinet, net als de tekenkunst zelf, volwassen geworden en strijkt voor de tweede maal in Assen neer. Ditmaal enkele meters verderop in het museale KINK (voorheen Centrum Beeldende Kunst Assen) waar op
de enorme tentoonstellingswanden groot(s) kan worden uitgepakt.
Voor de eenmalige Tekenkabinet XL versie is aan 15 tekenaars gevraagd ieder een groot werk te tonen. Sommige werken zijn speciaal voor de gelegenheid vervaardigd, anderen nooit eerder tentoongesteld, of slechts korte tijd.
Alle tekenaars hebben aan 1 of meerdere edities van het Tekenkabinet deelgenomen en hebben ieder een zeer herkenbaar eigen gezicht en handschrift.
Deelnemers aan Tekenkabinet XL:
Allie van Altena, Pedro Bakker, Lisa Couwenbergh, Karin van Dam, Hanneke Francken, Lenneke van der Goot, Anouk Griffioen, Rosemin Hendriks, Stan Klamer, Arno Kramer, Mai van Oers, Marisa Rappard, Kim Streur, Riette Wanders, Sigrid van Woudenberg
Lisa Couwenbergh, Gouache on paper, ceramic moon and cage, 230 x 105 cm, 2016
TEKENKABINET, AMSTELPARK, AMSTERDAM 2018
www.tekenkabinet.nl/
Amstelpark 13 Amsterdam. Tekenkabinet zo 1 april – za 30 juni 2018. Openingstijden za 13 – 17 uur zo 13 -17 uur. en op afspraak (06) 20077891
PARK, PLATFORM FOR VISUAL ART, TILBURG, 2017
Aan deze tentoonstelling doen maar liefst 139 kunstenaars van over heel de wereld mee. Ze laten een werk op papier zien van ongeveer A4-formaat, meestal speciaal vervaardigd voor de expositie.
De tentoonstelling is gebaseerd op het blog Nothing But Good, een initiatief van René Korten, Reinoud van Vught (beiden lid van de PARK-werkgroep) en Michael de Kok. Op het blog laten uitgenodigde kunstenaars van over heel de wereld zien dat ze in een traditie staan. Ze verbinden zich met een kunstenaar die niet meer leeft, maar die grote invloed had op hun kunstenaarschap. Niets dan goeds over de doden (Nothing but good should be said of the dead).
Naast de bijzondere werken die de deelnemende kunstenaars tonen, is van allen de blogbijdrage met de gekozen inspirator te zien. Bijzondere verbindingen door heel de hele kunstgeschiedenis worden zichtbaar, van de anonieme kunstenaars uit de grotten van Cantabrië tot Ellsworth Kelly. Dit is de tweede tentoonstelling in PARK gebaseerd op het blog.
De opening op zaterdag 27 januari om 16.00 uur wordt verricht door TEMKO, een avontuurlijk ensemble dat op unieke wijze muzikale stijlen combineert. Voorafgaand aan de opening geeft TEMKO vanaf 15.15 uur een kort concert.
http://nothing-but-good-art.blogspot.com
ARTE CONCORDIA, 2017
Een deel van de deelnemende kunstenaars aan Arte Concordia 2017 ontwierpen een vlag. Deze hangen tijdens de tentoonstelling op de Avenue Concordia, maar ook op de vlaggenparade bij de Erasmusbrug, Deze presentatie is feestelijk geopend door curator Karin Arink en Jacob van der Goot, voorzitter van de R’damse Raad voor Kunst en Cultuur
Vlag Lisa Couwenbergh
“Schaal” PHK 18, Rotterdam, 2016/17
Webpage; PHK18, Rotterdam
SCULPTURE SHOW, ANNINGAHOF, ZWOLLE
The Shape of my Heart, 2014, Acrylic on Canvas and two sculptures, 3 x 5 meter
Van 26 juni tot 25 oktober 2016
Adres; Landgoed Anningahof, Hessenweg 9 8028 PA Zwolle, tel; 038-4534412
Deelnemende kunstenaars; Armando, Joost Bakker, Hans van Bentem, Kees Bierman, Maze de Boer, Kevin van Braak, Eelco Brand, Erik Buijs, Sjoerd Buisman, Caroline Coolen,Tom Claassen, Lisa Couwenbergh, Wia van Dijk, Nicolas Dings, Moritz Ebinger, Robin Gerris, Gerard Groenewoud & Tilly Buij, Stefan Gross, Klaas Gubbels, Kim Habers, Jeroen Henneman, Ewerdt Hilgemann, Marieke de Jong, Damian Kapojos, Wouter Klein Velderman, Jeffry Koopman, Maartje Korstanje, Axel & Helena van der Kraan, Bastienne Kramer, Jeroen Kuster, Herman Lamers, Couzijn van Leeuwen, Lotje de Lussanet, Marjolijn Mandersloot, Ingrid Mol, Herbert Nouwens, Chris Peterson, André Pielage, Onno Poiesz, Barbera Polderman, Lorenzo Quintanilla, Paul de Reus, Cornelius Rogge, Marc de Roover, Theo Schepens, Elisa van Schie, Arie Schippers, Tanja Smeets, Luk van Soom, Elisabeth Stienstra, Maurice van Tellingen, Pim Trooster, Levi van Veluw, Emo Verkerk, Henk Visch, Jan Eric Visser, Rob Voerman, Sjef Voets, André Volten, Auke de Vries, Famke van Wijk, Corine Zomer.
SEA FOUNDATION, SOLO, “UNDER THE SKIN” 2016
Under the Skin, 2016, Gouache on Paper and three sculptures, 105 x 230 cm
Lisa Couwenbergh
Solo presentation Paintings and sculptures.
Opening op vrijdagmiddag 10 juni,
in aanwezigheid van de kunstenaar
van 19:00 – 21:00 uur.
Tentoonstelling van 11 juni – 28 augustus 2016
SEA FOUNDATION, PROJECT SPACE Tilburg, 2016
Gust van Dijk, Tivolistraat 22,
5017 HP Tilburg, Nederland.
Donderdag tot en met zaterdag van 11 – 17 uur
of op afspraak tel 013 – 5444495.
…Couwenbergh drukt ons met onze neus op het gegeven dat afbeelden illusies opwekken is, dat duiding verborgen ligt in de kunst, maar ook in de toeschouwer.
Laat duiding maar over aan wat er tussen het werk en kijker gebeurt.
Duiding is interactie op het moment zelf, met de persoon zelf en het werk….
….Het is niet verrassend dat de kunstenaar bewondering kent voor Afrikaanse kunst.
Talismannen, idolen en spijkerbeeldjes. Het zijn veelal sculpturen die niet verwijzen naar iets in de wereld, maar een intrinsieke betekenis hebben of juist verwijzen naar iets buiten de zichtbare wereld. Voorouderverering of pogingen dichter bij goden of geesten te komen. Het zijn pogingen tot contact, tussen de toeschouwer en een idee, een magische wereld. Het zijn voorwerpen die iets onkenbaars verbergen…..
Ook Couwenbergh lijkt van dit mysterie dankbaar gebruik te maken….
Citaten uit de tekst van Robert Proost voor de uitgave bij de tentoonstelling in Project Space Tilburg , Sea Foundation
MOTI MUSEUM, BREDA, VIEW BOXES, 2016
Museum MOTI Boschstraat 22
4811 GH BREDA
Tel. 076 529 9900
De tentoonstelling is te zien tot 21 augustus 2016 in het MOTI Museum, Breda
Deelnemende kunstenaars
Philip Akkerman en Mike van der Pol, Alex Baams, Chris Baaten, Michiel van Bakel, Geert Bartelink & Sander Smid & W. P. Overbrugge & Janko Bartelink, Dick van Berkum, Margo van Berkum, Roland Berning, Cornel Bierens, Eelco Brand, Noor van der Brugge, Bureau for Anticosmetic Aesthetic Investigations (BAAI), Airco Caravan, Robbie Cornelissen, Lisa Couwenbergh,
Marit Dik, Dana Dijkgraaf, Driessens & Verstappen, Gijs Frieling, Lizan Freijsen, Donnie Gerhardus, Marjanne Geurtsen, Frank Halmans, Wout Herfkens, Benoît Hermans, Inti Hernandez, Caren van Herwaarden, Teun Hocks, Daan den Houter, Daniela Jordanova , Martha Kamminga, Max Kisman, Erik Klein Wolterink, Jacob Kok, Frank Koolen, John Körmeling, Ellen Krol, Mirjam Kuitenbrouwer, Jacqueline Lamme, Jan Robert Leegte, Lynne Leegte, Mariëtte Linders m.m.v. Henk Tromp, Deank Lisser, Jurriaan Löwensteyn, Frank Mandersloot, Jurriaan Molenaar, Paul Nassenstein, Rinke Nijburg, Mai van Oers, Serge Onnen, Olphaert den Otter, Wiesje Peels & Steffen Maas (Goghflow), Barbara Polderman, Maaike Roozenburg, Alexander Schabracq, Harald Schole, Harold Schouten, Roland Sohier, Arthur Stam, Anne-Friné Steiger, Mark Sturkenboom, Rein Jelle Terpstra, Maurice van Tellingen, Marianne Theunissen & Chris Baaten, Aline Thomassen, Ronald van Tienhoven, Josine Timmer, Chandni Venkataraman, Lorelinde Verhees, Floris Visser, Guido Vlottes, Giny Vos, Ralf Westerhof, Anique Weve, Stefan Yordanov.
PHK18 GALLERY, ROTTERDAM, 2016
Webpage; Tentoonstelling PHK18 Rotterdam, met Marjan Teeuwen en Merijn Bolink
MUSEUM JAN CUNEN, DE KEUZE VAN HENK VAN OS, 2015-2016
Self curated Shows;
1 “DE GEEST VAN HET HUIS” 2011
TENTOONSTELLING DE GEEST VAN HET HUIS, 2011
Een tentoonstelling, zoals je vroeger in de 17de en 18de eeuw de Salon had; een ontmoetingsplek bij iemand thuis waar kunstenaars, schrijvers, filosofen en musici hun denkbeelden en werk uitwisselden. Zoiets als Facebook en Linkedin nu. Met deze tentoonstelling wil ik kunstenaars, kunstwerken en geïnteresseerden samen brengen. Niet op internet, maar in mijn huis. Een ongedwongen plek, voor iedereen toegankelijk, om elkaar te treffen, werk te bekijken en ideeën uit te wisselen. Een huis van boven tot onder gevuld met kunst van bekende en minder bekende, jongere en oudere kunstenaars. Er is een leestafel met boeken en catalogi.
Ik draag deze tentoonstelling op aan Hanny Korevaar en Armand Bouten, de vorige bewoners van mijn huis. Dankzij de bruiklenen van verzamelaar Jan Pieter Niemeijer en kunstenaar Sander van Deurzen, zal er van hen ook werk te zien zijn.
Deelnemende kunstenaars zijn; Armand Bouten, Adam Colton, Ad de Jong, André van de Wijdeven, Annemarie Nibbering, Anne-Marie van Sprang, Aquil Copier, Arno Kramer, Ben Sleeuwenhoek, Bettie van Haaster, Betty de la Court, Cornel Bierens, Carel Blotkamp, Bart Benschop, Daan van Golden, Ditty Ketting, Eric Jan van de Geer, Erik Mattijssen, Ewoud van Rijn, Gerard Kodde, Gijs Assmann, Hans van der Ham, Hanny Korevaar, Helen Frik, Henri Jacobs, Hendri van der Putten, Heringa van Kalsbeek, Jacobien de Rooij, Jan Roeland, Jan van de Pavert, Jana van Meerveld, Joanna Quispel, Johan van Oord, Johanna Schweizer, Joop Stoop, Joost van den Toorn, Justin Wijers, Karin Arink, Karin van Dam, Koen Taselaar, Kevin Kelly, Karin van Pinxteren, Lisa Couwenbergh, Lily van der Stokker, Lizan Freijsen, Leontine Lieffering, Louise de Haan, Mai van Oers, Marian Breedveld, Marieke van Diemen, Marjan Teeuwen, Marjolijn van den Assem, Martyn Last, Martin Assig, Merijn Bolink, Michiel Hogenboom, Moritz Ebinger, Olaf Mooij, Olphaert den Otter, Otto Egberts, Paul de Reus, Paul Nassenstein, Paul van der Eerden, Pim Trooster, Regula Muller, Robin Kolleman, Roland Sohier, Rudy d’Arnaud Gerkens, Sander van Deurzen, Serge Onnen, Suzan Drummen, Titia Ex, Tanja Smeets, Thomas Huber, Wanda Koop, Zeger Reyers.
levensverhaal van Armand Bouten en Hanny Korenaar
Op 20 november 1965 stierf kunstenaar Armand Bouten op het Molenpad 11 in Amsterdam, berooid en vergeten…….”
Deze tekst las ik in een paginagroot artikel op de kunstpagina van het NRC op 22 november 1990
Toen ik in 1981 verhuisde naar het Molenpad 11 in Amsterdam, viel me op hoe sober de vorige huurder had geleefd. Er was geen warm water, geen douche en de enige verlichting bestond uit een peertje aan het plafond. Gestookt werd er nog met kolen die op de zolder lagen. De buren vertelden me dat er een kunstenares had gewoond. Volgens hen een vreemde vrouw die met niemand contact wilde. Op een dag werd ze opgehaald door een ambulance en niemand had meer iets van haar gehoord. De sociale dienst haalde haar woning leeg. De buurman vertelde dat er allemaal ‘vreemde beelden’ naar beneden getakeld werden en veel schilderijen. Ik deed navraag bij de burgerlijke stand, omdat ik toch nieuwsgierig bleef naar deze kunstenares. Ik kwam er achter dat ze Hanny Korevaar heette en de weduwe was van de schilder Armand Bouten. Hoe ze hadden geleefd en wat voor werk ze maakten was onbekend.
Tot de dag dat ik in 1990 de NRC opensloeg en een groot artikel zag op de kunstpagina over een tentoonstelling van Armand Bouten en Hanny Korevaar in De Wieger te Deurne. Ik ben de tentoonstelling meteen gaan bekijken en kocht de catalogus waar het levensverhaal van het paar uitgebreid was te lezen. (onderaan een beknopte weergave)
In de zomer van 1912 vertrekt Armand Bouten uit zijn geboortestad Venlo om er nooit meer terug te keren. Hij volgt een opleiding aan de Rijksnormaalschool voor Tekenonderwijs in Amsterdam waar hij Hannie Korevaar (1893-1983) ontmoet, zijn latere vrouw en schildersgezellin. Uit hun vroege werken blijkt dat zij zeer bij de tijd waren op het terrein van de moderne kunst. Ongetwijfeld bezochten ze de spraakmakende exposities die in die jaren in Amsterdam werden georganiseerd. Futuristen, expressionisten en kubisten. Met hun monumentale, krachtige contouren en hun expressieve, felle kleuren ademen de schilderijen van Bouten helemaal de tijdgeest.
Zo rond 1920 vertrekt het echtpaar voor een eerste, grote studiereis. Einddoel is Hongarije, nu een hele gewone vakantiebestemming maar in die jaren een verre, ongewisse tocht. Blijkbaar worden ze gepakt door het nomadenvirus want in de volgende jaren verblijven ze in Oost-Europa, Budapest, Berlijn, Marseille, Parijs en Brussel. Vooral de jaren in Frankrijk markeren een gelukkige periode in het leven van het paar. In die tijd was Parijs het artistieke centrum van Europa. Ze woonden in Montparnasse waar veel schilders, schrijvers en musici verbleven. In de schilderijen en aquarellen van Armand Bouten uit de tweede helft van de jaren twintig overheersen pasteltinten en het handschrift van de schilder wordt losser en beweeglijker. In de jaren dertig stopt Hanny Korevaar met schilderen. De reden hiervoor is onbekend.
Van 1935 tot 1953 woonde het echtpaar in Brussel waar Bouten, waarschijnlijk geïnspireerd door de collectie Afrikaanse kunst van het museum in Tervuren, bijzondere beelden maakte van de meest uiteenlopende materialen. Ondertussen nemen de internationale spanningen in Europa toe met de opkomst van het Nationaal Socialisme. In deze periode wordt het werk van Bouten steeds donkerder, hij vertaalt zijn angstvisioenen in sombere schilderijen, waaruit onheilspellende gedaanten opdoemen uit de duisternis. De gedichten die Bouten schrijft, zetten een verrotte wereld neer, echter met een weemoedige ondertoon.
In de jaren na de tweede wereldoorlog wordt Brussel te duur en vertrekken ze naar Amsterdam. Het geld dat ze verwierven door de verkoop van het ouderlijk huis raakt langzaam op. Na een leven van vrijheid, reizen en verblijven in steden als Boedapest, Berlijn, Brussel en Parijs, moeten ze hun intrek nemen in een kleine gemeubileerde kamer in Amsterdam, waar een hospita ze met achterdocht bekijkt omdat ze ’vreemd’ zijn. Hij stuurde in die periode werken in bij de aankoopcommissie van de gemeente Amsterdam, maar werd afgewezen. Daarna doet hij een beroep op de speciale regeling voor kunstenaars bij de sociale dienst, maar wordt ook hier afgewezen Tenslotte zijn ze afhankelijk van een sociale uitkering. Het echtpaar wordt dagelijks in de gaten gehouden door een ambtenaar van de sociale dienst. In het dossier van de sociale dienst zij notities te vinden als; ‘De vrouw ging boodschappen doen in de van Woustraat op 5 dec. van 10.35 tot 11.30 uur’ of ‘de laatste weken zag ik de vrouw herhaaldelijk op het terras van een café op de hoek van de Vijzelgracht, meestal met een gevuld kelkje voor zich.’ Belastend materiaal kwam echter niet naar voren. Ondanks de slechte woonomstandigheden, armoede en tegenslag, bleef Bouten doorwerken. Door gebrek aan ruimte en geld voor materiaal, begon hij met inkt op krantenpapier te werken. Ook maakte hij in die periode gouaches op papier, veelal van klein formaat. Vanaf 1960 krijgen ze AOW en betrekken ze de woning aan het Molenpad 11 waar Armand Bouten in 1965 op 72 jarige leeftijd overlijd.
Korevaar leeft nog 16 jaar lang op het Molenpad, zij overlijd 9 maart 1983 op 90 jarige leeftijd in een verzorgingshuis.
Ze heeft nooit geweten dat, na haar opname in het verzorgingshuis, haar hele inboedel incl. schilderijen en beelden door de Sociale dienst uit haar huis is gehaald en geveild.
Na hun dood is het werk van beide kunstenaar herontdekt en zijn er tentoonstellingen gemaakt bij verschillende galeries, kunsthandels en in twee musea; Museum De Wieger in Deurne 1990 en het Groninger Museum 2008 Bij beide tentoonstellingen zijn uitgebreide catalogi verschenen. Museum de Wieger; Armand Bouten en Hanny Korevaar, Een nieuw licht op het Nederlands Expressionisme. Groninger Museum; Kunst maakt zichzelf, een diepgeworteld Expressionisme, Armand Bouten (1893 – 1965)
2 VISHAL HAARLEM “THE EYE OF THE BEHOLDER” 2007
TV INTERVIEW; THE EYE OF THE BEHOLDER
Thomas Rentmeister aan het werk in de Vishal
Lisa Couwenbergh, Olphaert den Otter, Mai van Oers, Thomas Rentmeister, Ewoud van Rijn, Hans Wilschut
Opening: zaterdag 29 december om 16:00 uur
De Vishal / Haarlem
De Vishal presenteert de tentoonstelling ‘The Eye of the Beholder, te zien van 29 december 2007 tot en met 3 februari 2008. Samensteller van deze gevarieerde expositie met werk van schilders, tekenaars, een beeldhouwer en een fotograaf is gastconservator Lisa Couwenbergh. In deze tentoonstelling zijn monumentale in het oog springende werken te zien en soms moet je weer inzoomen op een meer intiem werk. Iedere kunstenaar vertegenwoordigt een geheel eigen wereld, waarin je wordt uitgenodigd verder te kijken dan de alledaagse werkelijkheid, met eigen ogen, ervaring en intuïtie.
De Vishal Grote Markt 20 2011 RD Haarlem 023 532 68 56 info@devishal.nl www.devishal.nl
3 “WUNDERKAMMER” 2004 AMSTERDAM
PERSBERICHT
Al vanaf de late middeleeuwen zijn er mensen geweest die een passie hadden voor de natuur en de kunsten. Ze brachten de meest wonderlijke zaken samen in een kamer in hun huis. U kent ze wel, lades vol torren, vlinders en spinnen. Kasten vol opgezette zoogdieren en exotische vogels. Hagedissen, schildpadden en slangen op sterk water. Uitvindingen en wetenschappelijke instrumenten, Narwalhoorns, vreemde muziekinstrumenten en gemummificeerde zeemeerminnen. Maar ook etnografica, beelden uit verre, onbekende landen, schilderijen, gravures, boeken vol gedroogde planten, prachtige gesteenten, fossielen en koralen.De zogenaamde Wunderkammers waren alleen op uitnodiging te bezoeken door wetenschappers, medeverzamelaars, kunstenaars en speciaal genodigden. Deze particuliere verzamelingen waren de voorlopers van de huidige musea. Het Teylers Museum in Haarlem is daar een mooi voorbeeld van. Als kind kwam ik er vaak met mijn vader. In een kamer mocht je een gordijntje opzij schuiven waarachter tekeningen van Michelangelo te zien waren. Je had er de mysterieuze elektrificeer machine met de grote koperen bollen. In de achterste zaal kon je prachtige stenen en mineralen bekijken in de ovale vitrines. Die onuitputtelijke variaties die te vinden zijn in de natuur en de beeldende kunst zijn mij sindsdien blijven fascineren. Ik werk al een tijdje aan een “Wunderkammer” in mijn huis en atelier. De collectie bestaat uit eigen werk; beelden, reliëfs, schilderijen, tekeningen en foto’s. Het is een tentoonstelling geworden die je als een verzameling moet bekijken. Ik heb 61 collega kunstenaars uitgenodigd een klein werk in te leveren om zo de veelvormigheid van zo’n collectie te benaderen.
Lisa Couwenbergh
SCRAPBOOK;
WORK PERIOD EUROPEAN CERAMIC WORK CENTRE 2014 – 2015
1001 NACHT, STEDELIJK MUSEUM AMSTERDAM, 2002
Lisa Couwenbergh, David Bade, Guido Lippens, Kees de Goede, Jaap Noordermeer, Mai van Oers
Lisa Couwenbergh Installatie Stedelijk Museum Amsterdam.
LEO KAMEN GALLERY, TORONTO 2000
4 Dutch Artists at Leo Kamen Gallery, Toronto
Lisa Couwenbergh, Roel van Timmeren,Ellen Dijkstra, Olaf Mooij